Автомобил на месеца

Jeep Wrangler JK

Jeep Wrangler определено  се е наложил сред офроуд  иконите  както  по света, така и в България. Коравата джипка се е доказала не един път като здрава, стабилна и проходима машина, намерила стотици фенове на родна земя.
Макар Wrangler сам по себе си да е доста силна и проходима машина, нашите специалисти ни показват как може да стане не  просто по-проходим, а безкомпромисен офроуд  звяр, готов за всякакви подвизи извън  пътищата.   В този  случай, герой на цялостното преобразяване е триврат Jeep Wrangler JK 2008 година, с 3,6-литровия 6-цилиндров бензинов двигател Pentastar на Chrysler. Автомобилът пристига в нашия офроуд център, като абсолютно стоков екземпляр и, както  и десетки други преди него, излиза  тотално променен, с брутална визия и увеличени офроуд възможности.

Започвайки отдолу нагоре, се спираме на доказаното окачване от  Австралия Old Man Emu. В случая е използван  комплект за повдигане с 4 инча, с амортисьори от  последната серия Nitrocharger  Sport, предни и задни усилени пружини, нов кормилен демпфер, по-големи биалетки, които се откачат от  стабилизиращата щанга ръчно, раздвижена подсилена напречна щанга и усилени полиуретанови тампони. Разбира се, заради лифта са добавени и  всички монтажни комплекти, коригиращи  ъгъла на  предния и  задния мост, понижаване на задната напречна щанга, репозициониране на спирачните маркучи и т.н.

Jeep Wrangler JK, 3,6-литров 6-цилиндров бензинов двигател Pentastar на Chrysler

На  задния  диференциал е  монтиран усилен  капак на ARB с вграден нивомер, а сред останалите защитни мерки под купето са пълен комплект защити Rival, изработени от  висококачествен 6 мм дуралуминий, покриващи на практика всички възли – двигател  и скоростна кутия, раздатка,  резервоар и дори ауспуха и горивния филтър.

След лифта, Вранглерът може да си позволи да „обуе” по-сериозни гуми. За целта са използвани доказаните Cooper Discoverer STT в сериозния размер 35х12,5 R17, качени на джанти Procomp 7005 Flat Black 17×9 ET-6. На тази комбинация разчита и резервната гума, която вече седи на изключително здрава стоманена стойка за резервно колело Smittybilt XRC GEN2, монтирана върху едноименната задна броня от  5 мм стомана, с вградени допълнителни светлини. Smittybilt, модел XRC е и новата предна  стоманена броня, с вграден монтажен комплект за лебедка и ролбар. Самата лебедка, която е монтирана е от новия премиум клас на Warn Zeon 10, с  капацитет на теглене над 4,5 тона, 9,5 мм стоманено въже с дължина 24 м и възможност за кабелно или безжично управление. Smittybilt е марката и на страничните защити за праговете на всъдехода, като са добавени и протектори на същата фирма за долната част на купето.

Калниците са се сдобили с нови уширения Bushwacker Flat Style с вградени LED мигачи, а също така LED са и новите предни фарове с вградени дневни светлини Vision X Vortex, както  и мигачите ANZO Chrome, заменили оригиналните. Разбира се, добавен е и сериозен LED бар на покрива – Vision X 27 x 5W, монтиран  на здрава стойка Rough Country.

Макар серийният 3,6-литров V6 бензинов двигател с двестате си конски сили да не е променян, фабричният филтър е заменен със спортен K&N, позволяващ  повече приток на въздух към двигателя. И тъй като не говорим за Porsche  911, а за офроуд джипка, съвсем логично е добавен и шнорхел Safari, за да може всъдеходът да се справя с по-дълбоки водни препятствия.
Тунингованият Wrangler се е сдобил и с една много интересна и практична джаджа –  става въпрос за модула Procal AEV, който се връзва към компютъра на мотора и позволява лесно и ефективно да се регулират различни параметри след интервенции като лифт, смяна размера на гуми и т.н.

Така, чрез модула може да се калибрира и регулира километража, да се чистят грешки, да се оптимизира ESP, да се калибрира системата за налягането в гумите, да се настройват предавателните числа при смяна на раздатка, да се регулира работата на мотора при празен ход и дори да се правят настройки като автоматично включване на  дневни светлини и включване на мигача с леко докосване на лоста, както и много други.
Разбира се,  след цялостната жизненоважна подготовка на всъдехода за офроуд, останали са време и място и за малко оптически подобрения, които да радват окото както на собственика, така и на околните. Така са добавени „опушени” задни LED стопове Spyder Black Smoke, спортна метална капачка за резервоара AMI race style, лепенка за капака на двигателя Rubicon и стикери US Army за вратите. Най-готината добавка, поне според  нас е новата предна решетка Grill Monster, придаваща още по-суров вид на коравата джипка.
И така, крайният резултат определено е повече от впечатляващ – от  редовия сив Wrangler, който едва ли  бихте загледали ако не сте особено голям фен на Jeep, до наистина солидно  изглеждащо чудовище, което освен че е много  по-добре подготвено за гората,  лови погледи и по улиците с агресивната си визия.

Текст: Христомир Николов, сп. OFF-road.BG, бр. 130, 2015 г.